Eén op de vijf Nederlandse windmolens draait voor Greenchoice

25 februari 2019

De oudste en grootste leverancier van groene stroom in Nederland steekt zijn geld liever in innovatieve projecten dan in grote marketingcampagnes. Desondanks groeit het bedrijf, waar het Energie Transitiefonds van Meewind onlangs een belang in nam, hard door. Meewind sprak met commercieel directeur Marieke van den Hoek.

De dag van het gesprek stroomt het Malieveld vol met scholieren die ‘klimaatspijbelen’. Het klimaat is vrijwel elke dag in het nieuws en er zijn nog maar weinig mensen in Nederland die de noodzaak tot een energietransitie niet onderschrijven.

Dat was 18 jaar geleden bij de oprichting van Greenchoice wel anders. Slechts een handjevol milieubewuste consumenten nam groene stroom af. ‘Inmiddels is groene energie mainstream geworden’, zegt Van den Hoek. ‘Iedere energieleverancier biedt het aan en consumenten kunnen het zich nu ook beter veroorloven, want het prijsverschil met grijze stroom is minimaal.’

Missie volbracht? Verre van dat. Greenchoice deelt de visie van Meewind en wil zorgen dat we in Nederland 100 procent duurzame energie gaan gebruiken. ’Er is nog een lange weg te gaan. Volgend jaar moet 14% van het totale energieverbruik in ons land duurzaam zijn opgewekt. Zelfs op dat klimaatdoel lopen we nog ver achter.’

 

Als leverancier kopen jullie veel stroom in. Wekken jullie ook zelf op?
‘We hebben acht eigen windturbines én werken samen met partners. Eén op de vijf windmolens in Nederland produceert groene stroom voor Greenchoice. Zo werken we bijvoorbeeld samen met Windunie, maar ook veel met lokale partners. Agrariërs met een windmolen, of die zonnedaken installeren of met lokale energiecoöperaties die gezamenlijk een dak exploiteren. Klanten hebben daardoor bij ons de mogelijkheid om te kiezen voor groene stroom uit een lokale energiebron.’

 

Er bestaat enige argwaan ten opzichte groene stroom bij consumenten na verhalen in de media over de handel in buitenlandse groenestroomcertificaten. Hoe groen is jullie stroom?
‘De stroom voor consumenten halen we voor 100 procent uit wind-, zonne- en biomassa-energie die is opgewekt in Nederland. Een tijd geleden was er discussie over stroom uit Noorse waterkrachtcentrales. Die stroom werd volgens de regels in Nederland verkocht met de bijbehorende certificaten, maar ondertussen werd die stroom lokaal ook nog steeds als groen geleverd. Terwijl dat dan natuurlijk niet meer kan. Greenchoice wil er echt zeker van zijn dat het gaat om additionele groene stroom en dat is gewoon gemakkelijker te controleren als het uit Nederland komt. En ook niet onbelangrijk om te vermelden, we gebruiken alleen stroom uit biomassa die afkomstig is uit reststromen, dus niet het opstoken van daarvoor gekapt hout.’

 

En de stroom voor bedrijven?
‘Om aan de stroomvraag van bedrijven te voldoen moeten we nog wel wat groene stroom elders in Europa inkopen. Dat is nu nog ongeveer zo’n 5 % van het totaal, maar dat zullen we snel afbouwen.’

 

De energiemarkt is een vechtmarkt, waarin klanten vaak overstappen. Hoe gaat Greenchoice daarmee om?
‘Wij hebben natuurlijk óók te maken met klanten die de verleiding niet kunnen weerstaan en ingaan op aanbiedingen van concurrenten, maar over het algemeen zijn onze klanten heel loyaal. Door onze sterke focus op de missie om Nederland steeds groener te maken, kiezen ze niet alleen voor ons, maar zijn ze ook trouw. Daarnaast hebben we een hele hoge standaard ten aanzien van klantenservice. We winnen niet voor niets vaak prijzen op dat gebied. Dat maakt dat we minder hoeven in te zetten op grote marketingcampagnes.’

 

Waar investeert Greenchoice op dit moment in?
‘We hebben recentelijk groene energieleverancier Qurrent overgenomen. Daarnaast steken we ook veel tijd en geld in projecten waarbij we innovaties in gang zetten. Zo hebben we twee vakantiebungalows van LandalGreenParks een groene make-over gegeven en aardgasvrij gemaakt. Puur om te ervaren wat ervoor nodig is, zodat we vragen van klanten over het verduurzamen van hun eigen woning extra goed kunnen beantwoorden. Een ander voorbeeld. In Rotterdam was nog geen lokale energiecoöperatie, maar genoeg daken die heel geschikt zouden zijn voor zonnepanelen. Daarom hebben we een coöperatie helpen opzetten, ook weer om te leren zodat we mensen die elders zoiets willen, nog beter kunnen adviseren en ondersteunen.’

 

De gaskraan gaat dicht. Hoe gaan jullie dat gat vullen?
‘Gas, dat is ook voor ons een uitdaging. We investeren in lokale projecten om echt groen biogas te kunnen aanbieden. Biogas wordt gemaakt van mest, gft-afval en ander afval, zoals supermarktproducten die over de datum zijn. En we helpen klanten met het kiezen van warmtepompen. Het aardgas dat we leveren, wordt voor iedere klant in elk geval wel voor 100% CO2 gecompenseerd door het beschermen en aanplanten van bossen en bomen.’

 

Opslag van wind- en zonne-energie. Dat is ook een probleem
‘Het klopt dat nu, als de vraag laag is en het heel hard waait, sommige molens uit de wind gedraaid worden. Dat wil je natuurlijk eigenlijk niet. Daarom experimenteren we met een grote batterij bij onze windmolens aan het Hartelkanaal, waardoor we overtollige energie op kunnen slaan. Zo hoeft de molen niet uit de wind gedraaid te worden als er op dat moment even geen vraag is en gaat er geen groene productiecapaciteit verloren.

 

Wat is jullie ambitie voor de komende jaren?
‘Nederland duurzaam maken is onze missie. Dat kan als steeds meer mensen met ons mee willen doen en we een gezond en winstgevend bedrijf blijven. We willen dus ook groeien. Met de overname van Qurrent zijn we gegroeid naar 550.000 klanten, maar we willen in een paar jaar echt wel richting de 700.000 klanten.’