Belwind update

12 mei 2011

Drie maanden geleden vierde Belwind nog de opening van het grootste offshore energieproject in België. Vandaag draaien de 55 turbines in de Noordzee op volle toeren. De energieopbrengst van het 35 km² grote windpark op de Bligh-zandbank voor de kust van Zeebrugge zit op schema.


Unieke werkwijze

Nagenoeg alle indienststellingstesten waaraan de 55 turbines onderworpen werden, gebeurden onshore en dat is een primeur voor een offshore windpark. Belwind ontwikkelde deze werkwijze samen met Vestas. De Deense fabrikant van windturbines is heel tevreden met de resultaten van het Belwind-project en zal ze op zijn beurt implementeren in al zijn andere offshore projecten. Wat wel op zee moest gebeuren, was de test waarbij elke windmolen tijdens zijn eerste 120 actieve uren gecontroleerd werd op eventuele opstartmankementen. Pas toen deze test geslaagd verlopen was, werd de windmolen als opgeleverd beschouwd. Bij de jaarwisseling liep deze testfase ook voor de laatste turbines af. Opmerkelijk detail: de eerst gebouwde windmolen slaagde als laatste voor de test.

Preventief onderhoud

 

Voor het onderhoud van de windmolens heeft Belwind een servicecontract met Vestas. Vestas draagt de verantwoordelijkheid om de beschikbaarheid van de turbines heel hoog te houden. Enkele kinderziektes in het begin niet meegerekend, vallen er geen noemenswaardige problemen te melden met de windmolens. Nu de windmolens drie maanden draaien, is het tijd voor een eerste preventieve onderhoudscontrole. De eerste controles zijn momenteel aan de gang. Na deze speciale inspectie zal het preventieve onderhoud jaarlijks gebeuren.

In plaats van telkens opnieuw aan wal te gaan na een onderhoudsbeurt, blijven de technici van Vestas om beurten twee weken op zee. Dit kan omdat er gewerkt wordt met een hotelschip waarop de crew de nacht doorbrengt vooraleer ze met kleine bootjes naar de juiste windmolens in het park worden getransporteerd. Een fikse tijdbesparing vergeleken met het conventionele systeem waarbij een crew elke dag de haven binnenvaart, zeker als je weet dat het windpark van Belwind momenteel het verst in zee gelegen is. De afstand van meer dan 46 km overtreft dan ook ruimschoots de afstand Calais-Dover. Zelfs de snelste crew vessels doet daar nog een uur en 15 minuten over. De voorbije winter had periodes waarbij het door de combinatie van wind, zichtbaarheid, zeestroming en hoge golven onmogelijk was om veilig van de crewboot naar de windmolen over te stappen. Bij langdurige ongunstige weersvoorspellingen vaart de hotelboot dan de veilige en rustigere havenwateren binnen tot het stormweer weer voorbij is. In dat geval houdt de crew zich onder andere bezig met trainingen en voorbereidingen.

Veiligheid op 1

Omdat veiligheid een topprioriteit is voor Belwind organiseerde Seahopper, de onderaannemer die het elektrische pakket beheert, samen met het productie- en maintenance team van Belwind voor alle onderhoudsmensen een kick-off meeting in Brugge rond veilig werken. De condities waarin er gewerkt wordt, zijn dan ook heel specifiek. Als je iets vergeten bent, kan je immers niet even terug of vragen dat een collega het even brengt. Daarnaast ontwikkelde Belwind ook een veiligheidsplan voor al zijn installaties volgens het principe van beperkte toegang. Door middel van badgesystemen en speciale sleutels kan niemand de verkeerde ruimtes betreden.

Een recente beslissing tot integratie van alle 19 verschillende stuur- en controlesoftwarepakketten op 1 platform maakt het voor het Belwind-team nog gebruiksvriendelijker om de data van alle windmolens op te volgen en de productieprocessen juist en snel bij te sturen in geval van technische problemen. Er is buiten de maintenancemomenten dan ook niemand nodig om offshore de 165 MW grote elektriciteitscentrale draaiende te houden.