Investering van € 250 mln
Braakman vergelijkt de energiemarkt met de IT-markt decennia geleden: een onstuimige groei en veel nieuwe partijen op de markt. Op deze gefragmenteerde markt is ZON een van de grotere partijen achter marktleider Eteck.
ZON heeft de ambitie om de komende jaren minimaal 20.000 woningen van gasvrije duurzame energieoplossingen te voorzien, wat neerkomt op een investering van € 250 mln. ING ziet daar wel brood in en ging, als eerste stap, over tot herfinanciering van de huidige portefeuille woningen van ZON. ‘Voorfinanciering is het lastigste traject’, aldus Braakman. ‘Als het project eenmaal draait, zijn de inkomsten voorspelbaar over een langere periode. Dat is aantrekkelijk voor financiers.’
Snelle groei dus, maar Harry Sterk, directeur van Esconetwerk.nl, plaatst wel wat nuances. Zo moet er nog wel een professionaliseringsslag plaatsvinden, zowel bij opdrachtgevers als bij esco’s. Een esco moet niet uit zijn op snel geld, zegt Sterk, hoe verleidelijk dat ook is in de huidige bouwhausse. Dus niet ‘snel wat dozen uit een bestelbus schuiven’ bij een bouwproject, maar streven naar een langjarig contract voor een goed duurzaam project. ‘Dat zou verstandiger zijn.’

Bron: FD.nl
Uiting van nieuwe economie
Maar kijk als esco wel goed naar de kans dat de partner – een bedrijf of eigenaar van een gebouw dus – over twee of drie jaar nog steeds bestaat, waarschuwt Sterk. ‘En neem clausules op dat bestaande energiecontracten bij een eventuele nieuwe eigenaar worden gehonoreerd.’
Wezenlijk is Sterk positief gestemd. De trend naar grote langjarige contracten is onomkeerbaar, denkt Sterk. Esco’s zijn in zijn visie een uiting van een nieuwe economie, zoals Airbnb en Uber, waarbij steeds meer gebruik in plaats van bezit wordt gewaardeerd: ‘De technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat steeds meer gebouweigenaren zich afvragen of ze alles nog wel zelf willen en kunnen doen. Een ziekenhuis hoeft niet de koning van de klimaatapparatuur-installatie te worden.’
Dirk Scheringa-museum
Hoe snel de markt groeit blijft echter onduidelijk, omdat er nog geen betrouwbare cijfers zijn. De markt is er gewoonweg te jong voor.
De grootste uitdaging ligt voor Braakman van ZON bij de bouwers, meer dan bij toekomstige bewoners. ‘De bouwsector is conservatief, nog steeds. Ik ben de hele dag als een ambassadeur bezig om bouwers te overtuigen om nieuwe gasvrije energiesystemen, met een dichte portemonnee, te installeren’, vertelt hij op het hoofdkantoor van ZON in Spanbroek. Dat kantoor is gevestigd in het oude Dirk Scheringa-museum, voorzien van bodembronnen en warmtepompen voor verwarming en koeling.
Ook is volgens Braakman de trend naar uitbesteding van de energielevering onomkeerbaar. Hij wijst op het grote aantal jeugdige werknemers bij zijn eigen bedrijf. ‘Jongeren weten niet anders. Voor hen is verduurzaming en gasvrij de normaalste en meest logische zaak van de wereld. Zij gaan het straks bepalen. Het duurt misschien nog een generatie, maar dat is prima. Deze tijd is ons gegund en veel sneller kunnen we ook niet gaan.’
Bron: FD.nl: ‘Jonge huizenkoper wil niet over energie hoeven na te denken’
Download PDF: ‘Jonge huizenkoper wil niet over energie hoeven na te denken’