Greenchoice-CEO
De Ruiter over de energietransitie van
én voor iedereen
Greenchoice-CEO De Ruiter: “De energietransitie moet voor én van iedereen zijn. Zo doen we dat.”
Greenchoice CEO Coen de Ruiter kijkt opgewekt naar morgen. “We willen de energietransitie van iedereen maken. Mensen helpen minder afhankelijk te worden van fossiele energiebronnen. Dat is relevanter én wordt breder gedragen dan ooit” Greenchoice bouwt in volle vaart aan haar Platform voor Groene Keuzes waarmee ze haar rol als energieleverancier verbreedt naar die van aanjager van duurzame energietoepassingen. Dat betekent een bredere doelgroep, meer diensten, meer producten en meer partnerships: een katalysator voor groei. De ambitie? 700.000 klanten in 2025. Een update door de optimistische, gedreven CEO De Ruiter op Greenchoice’s positieve energie!
Het gaat goed met Greenchoice
De Ruiter valt met de deur in huis: “We hebben met z’n allen een enorme uitdaging: het keren van de klimaatverandering. We moeten anders met energie omgaan. Geen onnodig gebruik en wat we gebruiken moet groen zijn. Wij geloven dat persoonlijke betrokkenheid essentieel is om de totale energietransitie verder te duwen. Draagvlak vergroot je door oplossingen dichtbij de mensen te brengen. Dat is onze strategie: de energietransitie voor en van iedereen maken.”
“We hebben een stormachtige periode achter de rug als maatschappij en energiesector; Greenchoice is daar sterk uitgekomen,” vat De Ruiter de afgelopen tijd samen. “Het belang van minder afhankelijkheid van fossiele energiebronnen werd opnieuw duidelijk. Je zag een groep die erg werd geraakt door de energiecrisis. Maar er was ook een groep voor wie dat veel minder gold: zij wekten al zelf energie op, waren al (deels) gasloos. Daar moeten we met z’n allen op aansturen, het reduceren van het energieverbruik, meer mensen die zelf opwekken of participeren in opwek en het installeren van duurzame energietoepassingen.”
Groene keuzes voor iedereen
Om dat te realiseren ontwikkelt Greenchoice zich van klassieke energieleverancier naar Platform voor Groene keuzes. Op basis van inzicht in hun persoonlijke situatie klanten adviseren over een volgende stap richting een duurzame energievoorziening en dat vervolgens ook samen realiseren met behulp van partners. Oftewel, hét centrum van een ecosysteem. “Groene keuzes moeten voor iedereen bereikbaar zijn; we gaan een bredere doelgroep aanspreken en mensen helpen om stappen te zetten die bij hén passen. Naast energie waar we groot mee zijn geworden, meer producten, meer diensten en meer partnerships, toegankelijk voor meer mensen. We willen in 2025 700.000 klanten bedienen.”
Greenchoice biedt ook nieuwe producten aan om zélf energie op te wekken of verbruik te reduceren. De Ruiter somt in rap tempo op: “Warmtepompinstallaties, zonnepanelen, laadpalen en binnenkort ook thuisbatterijen om energie uit eigen zonnepanelen op te slaan.”
Wederom is ‘voor iedereen’ het uitgangspunt: “Niet iedereen heeft een geschikt dak voor panelen, of de middelen om een warmtepomp aan te schaffen en thuis te laten installeren. Daarom bieden we alternatieven. Participaties in zonneprojecten, windparken of batterij-opslag-projecten bijvoorbeeld. En energiecoöperaties. Op mijn eigen dak passen ook geen panelen. Samen met een groep anderen en dankzij het dak van een boer uit de buurt, wekken we toch zelf op.”
Van energieleverancier naar platform
Bij de metamorfose tot platform komt een hoop kijken, aldus De Ruiter: “Onze organisatie is helemaal opnieuw ingericht, systemen geüpdatet, processen herzien. Maar denk ook aan installatie. Daarom hebben we sinds begin dit jaar een deelneming in de Saman Groep, een grote en ambitieuze installateur van duurzame energietoepassingen.”
Data spelen een belangrijke rol. “Ons doel is om een verduurzamingsadvies toe te kunnen spitsen op individueel niveau. Geen algemeen advies waarop mensen meestal afhaken, maar bijvoorbeeld: “in jouw geval, met deze woning in deze buurt is deelnemen aan deze energiecoöperatie de beste keuze”. Hoe beter we mensen kennen, hoe beter we hen kunnen helpen met een van onze diensten de volgende stap naar een duurzame energievoorziening te zetten.”
Het platform is vol in ontwikkeling. De status? “De achterkant staat; we zijn er klaar voor. Binnenkort zullen onze klanten de eerste nieuwe producten al zien.”
Nauwere samenwerking KiesZon
Dochteronderneming KiesZon focust zich ondertussen op meer en meer slimme, geïntegreerde projecten in de zakelijke markt.
“Dat je een kwalitatief zonnepark op het dak van een loods combineert met een laadplein, bijvoorbeeld. Die strategie pakt goed uit. Er is veel vraag vanuit groot zakelijke bedrijven en die vanuit het MKB neemt ook mooi toe. Gelukkig neemt het materiaaltekort waar we met z’n allen mee te kampen hadden, af. Kortom: het gaat goed met KiesZon.”
Positieve energie
Met een nieuwe campagne deelt Greenchoice positieve energie. “Dat heeft er bij Greenchoice en haar klanten altijd al in gezeten. Met positieve energie willen we de energietransitie dichterbij brengen. Het is klip en klaar dat je op verschillende manieren kunt bijdragen aan de energietransitie. Onze ruim 600.000 klanten doen eraan mee, de 12.000 participanten van Meewind ook. Dus ja, wij kijken met positieve energie naar morgen.”
Mee-investeren in Greenchoice?
Dat kan via ons Energie Transitiefonds! Lees er alles over ->